web věnovaný Škoda 130 LR
web věnovaný Škoda 130 LR
web věnovaný Škoda 130 LR
web věnovaný Škoda 130 LR
web věnovaný Škoda 130 LR
web věnovaný Škoda 130 LR
web věnovaný Škoda 130 LR
web věnovaný Škoda 130 LR
web věnovaný Škoda 130 LR
vývoj stodvacítek

Technické parametry

Automobil Škoda 130 LR vychází z typu Škoda 130 L.
Motor je celohliníkový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o obsahu 1295 ccm (vr. 75,7 mm x zd. 72 mm) o výkonu 95 kW (130 k).
Motor

Spojka a převodovka

Vačkové hřídele se používaly s časováním 300/280, 300/300, 320/300, a to dle potřeby naladění motoru. Třikrát uložený klikový hřídel v suché klikové skříni. Mazání z nádrže 7 l s plnoprůtokovým čističem a chladičem oleje. Dvě elektrická palivová čerpadla umístěná společně s nádrží v zavazadlovém prostoru. Rozdělovač a alternátor BOSCH.
Jednokotoučová suchá spojka Fichtel&Sachs s membránovou pružinou o průměru 190 mm, obložení FERODO VG95. Pětistupňová synchronizovaná převodovka doplněná o samosvorný diferenciál s tímto odstupňováním: stálé převody dle charakteru tratě 4,5 - 4,2 - 3,9.

Homologační list

Nápravy

Zadní vlečná náprava je tvořena dvojicí trojúhelníkových ramen s osou kývání 10°. Příčka na které je u sériové 130 L uchycena převodovka a úchyty vnitřní části ramen je odstraněna, ramena nápravy jsou uchycena přímo do skeletu karoserie. Stejně tak i převodovka je zavěšena pomocí speciálního držáku v karoserii. Ta je v kotevních místech nápravy i převodovky dodatečně vyztužena.

Náprava Další specialitou je odpružení zadní nápravy. Spodní lůžko pružiny není umístěno na rameni, jak jsme zvyklí ze sériových vozů, ale na tlumiči (jako u náprav typu Mc.Pherson) - to umožňuje umístit spodní oko tlumiče do jedné ze tří výškově rozlišných poloh a tím nastavovat světlou výšku zadní části vozu. Přední náprava je vyztužena a doplněna o zdvojené spodní dorazy, tužší stabilizátor a strmější hřebenové řízení.
Brzdy jsou kotoučové na všech kolech s možností regulace účinku mezi přední a zadní nápravou, bez posilovače, vpředu s vnitřním chlazením. Ruční brzda je kapalinová.
Ocelová karoserie má povrchové plechy z hliníku, všechna okna jsou zasklena netříštivou hmotou Makrolon - kromě předního okna z vrstveného skla (- 21 Kg). Všechny antivibrační hmoty byly za účelem snížení hmotnosti odstraněny (- 18 Kg). Zadní kapota je doplněna rozměrným laminátovým spoilerem a větracími otvory pro přívod čerstvého vzduchu. Těmito otvory je vybaveno i zadní čelo.

Interiér

V interiéru bylo odstraněno veškeré čalounění a koberce, došlo k vybavení bezpečnostním prostorovým rámem, dvěma anatomickými sedadly MTX a čtyřbodovými pásy MORAVAN (- 34 Kg). Sériová palubní deska nahrazena panelem z hliníkového plechu a vybavena rychloměrem, otáčkoměrem, tlakoměrem oleje, teploměry oleje a vody a nezbytnými kontrolkami (mazání, dobíjení, světla, ukazatele směru).

Často kladené otázky

Jaké uspořádání brzdové soustavy používaly Š130LR?
Pro vůz škoda 130LR je schváleno celkem osm variant brzdové soustavy. Od nejjednodušší Š130LR typu 1, až po nejnáročnější provedení Š130LR/B.

Typ 1 (130LR) má vpředu sériový čtyřpístkový brzdič, na sériovém kotouči. Hlavní brzdový válec je taktéž sériový s posilovačem. Zadní brzda je tvořena bubny a ruční brzda se ovládá klasickým lanovodem.

Typ 3 (130LR/B) má vpředu rozšířený brzdič na kotouči s vnitřním chlazením. Pístky brzdiče jsou buď spojeny vrtáním, nebo vnější propojkou, aby se uspořila jedna přívodní hadice. Zadní brzda je tvořena kotouči, o síle a průměru, přesně daným homologačním listem. Každý z okruhů předních a zadních brzd má svůj brzdový válec Girling o průměru 15,8mm. Pedálová konzole je upravena pro použití vahadla, které umožňuje měnit poměr brzdné síly vpředu/ vzadu. Ruční brzda je kapalinová, s účinkem na zadní kola.

Různé varianty brzdových soustav se liší i například uspořádáním ruční brzdy. U jedné varianty, je tak ruční brzda zapojena přímo na okruh zadní brzdy (vzadu na brzdiči je propojka, lze tak brzdit jen pedálem, nebo jen ruční brzdou), zatím co u jiné má ruční brzda svoji nádobku a pístky zadního brzdiče jsou odděleny (jeden pár pedál, druhý pár ruční brzda, lze tak brzdit obojím najednou).
Jak na první pohled rozeznám Š130LR a Š130L/A?
Posádka Sivík - NesrstováPokud se jedná o dobové vozy vyrobené přesně podle homologačních listů, jsou rozdíly viditelné na první pohled zejména tyto: rozdíly v zasklení, rozdíly v zadních vzpěrách bezpečnostního rámu a spoiler (vana) na zadní kapotě. U této otázky je vhodné zmínit, že Škoda 130 L/A může být vybavena svařencem zadní nápravy, ovšem jeho tvar a uložení (vzhledem k homologaci kinematiky) nekoresponduje s nápravou 130LR.
Jak se liší sportovní typy Š130L a Š130LR?
Ve stručnosti se základní typy Š130L a Š130LR liší v provedení zadní nápravy, v hlavě válců motoru a uložení převodovky. Náprava Š130LR má jiný úhel kyvu, neskládá se ze dvou vzájemně spojených ramen a má jiné zavěšení ramen. S odlišnou nápravou souvisí poté odstranění příčky převodovky a její zavěšení do karoserie plus změna homokinetických kloubů. Hlava válců je oproti Š130L hliníková s osmi kanály.
Jaký je rozdíl v homokinetických kloubech Š130L oproti Š130LR?
Š130L využívá homokinetické klouby (tripody) konstrukcí z NDR. Oproti tomu Š130LR využívá stejnoběžné homokinetické klouby firmy Löbro. Jejich výhodou je stavebnicová konstrukce se šroubovanými klouby a možnost vyššího namáhání. Díky stavebnicové konstrukci lze na přírubu kloubu nasaditelnou do převodovky škoda přišroubovat téměř jakýkoliv jiný kloub z produkce firmy Löbro. V dnešní době však lze tyto klouby (s unašečem do převodovky Škoda) sehnat jen s velkým úsilím a štěstím.


Sdílet zajímavosti o Škoda 130 LR  Sdílet tuto stránku s přáteli


Škoda 130 LR